REVOLUTIE IN SIGURANTA AUTO: Adio, masini ieftine in UE!

Pretul masinilor noi ieftine ar putea exploda in viitorul apropiat ca urmare a unor masuri de siguranta fara de care nu s-ar mai putea comercializa. Piata europeana ar urma sa devina din ce in ce mai exclusivista, dar si mai sigura.

Masura ar limita concomitent patrunderea in spatiul UE a automobilelor produse in special in India sau China, care, chiar daca sunt ieftine, nu vor putea atinge standardele de sigurnata de pe continentul european. Propunerile au fost deja inaintate de Comisia de Transport a Parlamentului European catre Comisia Europeana.

25.500 de morti s-au inregistrat doar in 2016 in accidente de circulatie. 135.000 de persoane au suferit rani grave, ceea ce a atras si costuri imense legate de tratarea victimelor. Romania se afla in fruntea acestor statistici nefaste, fiind pe locul doi in topul deceselor inregistrate ca urmare a accidentelor rutiere.

Din 2020, masina s-ar putea sa nu mai porneasca daca soferul a baut o bere

Anul trecut, tara cu cea mai mare rata a mortalitatii din accidente rutiere raportata la un milion de locuitori a fost Bulgaria. 99 din 1 milion de bulgari au murit in trafic, iar Romania a raporat 97 de decese la un milion de locuitori din aceleasi cauze. La capatul celalalt al clasamentului, Suedia si Marea Britanie au cea mai mica rata a mortalitatii pe drumurile publice cu 27, respectiv, 28 de decese la un milion de locuitori, in vreme ce media UE este de 50 de decese.

In Romania, in 2016 au fost inregistrate nu mai putin de 27.000 de accidente rutiere. Toate aceste cifre alarmante i-au facut pe oficialii europeni sa impuna norme mai stricte in ceea ce priveste siguranta rutiera. Mai ales ca, dupa obligativitatea introducerii ESP pe automobilele noi, s-a constatat o reducere a numarului de accidente mortale, dar la nivelul UE, pentru ca in Romania, din cauza infrastructurii si indisciplinei in trafic, acestea au crescut.

Doar ca un ABS si un ESP obligatorii pe masina nu mai pot rezolva problema traficului de azi. Si nici EuroNCAP, organizatia care acorda stele de siguranta in domeniul auto, nu mai pune mare pret pe aceste sisteme de siguranta deja rudimentare. Un automobil dotat doar cu ABS si ESP risca sa obtina zero stele la testele de siguranta, intocmai ca un autoturism produs in India sau China care incearca sa-si faca loc pe piata europeana.

Ce se planuieste la Bruxelles

In aceste conditii, Comisia de Transport a Parlamentului European si-a propus adoptarea unor masuri drastice care sa ridice semnificativ nivelul de siguranta pe sosele. Concret, in maximum trei ani, adica la nivelul anului 2020, automobilele noi care vor fi vandute pe piata din UE ar putea fi dotate obligatoriu cu sistem inteligent de limitare a vitezei, sistem avansat de franare automata, avertizare la parasirea benzii de rulare, alcoolmetru, martori pentru centurile de siguranta si inregistratoare de bord, sau asa-zisele cutii negre.

Cititorilor le-a mai placut si:  Chip tuning opel cu Maxxperformance.ro – varianta ieftina de a avea o masina performanta

Aceste sisteme ar asigura, din punctul de vedere al oficialilor europeni, o siguranta sporita in trafic si ar reduce semnificativ numarul de accidente si implicit numarul de persoane decedate, dar mai ales costurile ridicate de tratarea victimelor si de despagubirile materiale cauzate de evenimente.

Teoria este frumoasa, doar ca dotarea masinilor cu asemenea sisteme va creste semnificativ pretul automobilelor, mai ales in zona low-cost. Cu exceptia cutiilor negre si a alcoolmetrului, majoritatea sistemelor sunt implementate pe automobilele noi vandute, dar sunt de obicei optionale scumpe care vin la pachete cu alte sisteme.

Franarea automata

Sistemul avansat de franare automata opreste masina in caz de impact iminent fara interventia soferului. Aceste sisteme sunt deja implementate pe o serie de automobile de la segmentul compact in sus si poarta diverse denumiri.

De asemenea, are diverse optiuni, in functie de costul sau. In esenta, avem de-a face cu senzori care monitorizeaza distanta obstacolelor si actioneaza automat sistemul de franare. Cel mai simplu este detectorul laser denumit Lidar.

Raza maxima de actiune este de 10 metri, nu este capabil sa recunoasca tipul de obstacol, insa pentru eficacitatea sa este folosit in special pentru viteze mici. Sistemele radar actuale sunt capabile sa detecteze obstacole aflate la 100 de metri, iar viitoarele radare vor fi capabile sa bata pana la 200 de metri, dar distanta maxima este dictata de viteza autovehiculului si de conul de unda radar. Radarul este folosit si pentru pilotul automat adaptativ. La sistemele mai complicate de franare automata se folosesc si camere video. Acestea sunt capabile sa recunoasca si sa faca diferenta intre pietoni, automobile sau diverse obstacole de pe traseu sau marginea drumului. Pentru utilizarea unor astfel de camere de inalta definitie este necesara o putere de procesare mult mai mare decat ceea ce foloseste in prezent un automobil. Camerele HD sunt utile si pentru a citi marcajele de pe asfalt, in special cele care sunt luate ca reper pentru sistemul de avertizare la parasirea benzii de rulare. De asemenea, sunt implementate si pentru sistemele de limitare de viteza care citesc semnele de circulatie. Bosch estima ca folosirea sistemului de franare automata reduce, in Germania, cu circa 75% coliziunile la viteze mici. Specialistii estimeaza ca o implementare obligatorie pana in 2020 ar costa in plus circa 200 de euro. In realitate, un astfel de optional sare de 500 de euro, iar cele mai sofisticate, de 1.000 de euro. In plus, plasarea pe grila fata a unor elemente radar sau pe parbriz ridica cu mult costul reparatiilor in caz de accident.

Cititorilor le-a mai placut si:  Romania stabileste un nou record in 2017: Inmatricularile noi de autoturisme au crescut cu 32,7% in T3!

Atentie la banda!

Avertizarea la parasirea benzii de rulare este un sistem mai des intalnit pe masinile care se vand astazi, sub diverse forme. In principal, sistemul are ca sarcina sa anunte soferul in cazul in care rotile au calcat linia de demarcatie a benzii, daca nu exista o semnalizare voluntara. Functioneaza, in general, la viteze extraurbane de peste 60 km/h, pe baza monitorizarii constante a pozitiei masinii in raport cu marcajele de pe sosea. Pentru acest lucru este nevoie de o camera HD precum cea descrisa mai sus si existenta unor marcaje lizibile pe asfalt. Acolo unde nu exista marcaje sau acestea sunt acoperite de zapada, de pilda, sistemul nu functioneaza. Avertizarea se face printr-un martor specific care se aprinde in bord, dar si prin vibratii in volan, in scaunul soferului sau sunete care imita vibratiile transmise in sistemul audio. La anumite modele exista si un feedback in volan care tinde sa corecteze automat pozitia masinii.

Desi poate fi mai eficient in caz de pericol, senzatia ca-ti trage cineva de volan poate fi periculoasa, mai ales pentru soferii neexperimentati, in special la viteze mari. In varianta actuala, spre deosebire de franarea automata, sistemul se poate dezactiva. Uneori functioneaza in tandem cu avertizorul la unghiul mort care transmite soferului ca manevra pe care o efectueaza poate fi periculoasa pentru ca din spate se apropie un alt automobil. Pentru un astfel de avertizor este necesar un radar si pentru partea din spate a masinii. Expertii europeni estimeaza ca implementarea obligatorie din 2020 a avertizarii la parasirea benzii de rulare ar duce la salvarea a 3.500 de vieti si evitareaa 17.000 de accidente cu raniri grave.

Limitarea vitezei

Sistemul Inteligent de limitare a vitezei functioneaza pe baza camerei care citeste indicatoarele de viteza. In plus, informatiile sunt coroborate cu date provenite de la GPS-ul instalat pe masina, deci implicit un alt cost suplimentar obligatoriu. Sistemul are ca scop limitarea automata a vitezei maxime cu care ruleaza masinile pe fiecare portiune din orase sau din afara lor. Sistemul ar urma sa poata fi activat sau dezactivat de sofer. In caz de urgenta, sistemul inteligent de limitare a vitezei ar putea fi dezactivat printr-o apasarea puternica a pedalei de acceleratie. Si acest sistem ar urma sa fie introdus din 2020. In prezent, exista limitatoare de viteza care functioneaza pe baza pilotului automat si care permit accelerarea pana la un nivel maxim stabilit de sofer, indiferent de cat de tare se apasa pedala de acceleratie.

Cititorilor le-a mai placut si:  Cum se alege si cum se intretine o baterie de Audi?

Fiola din masina

Din 2020, soferii profesionisti ar putea fi obligati sa sufle in fiole daca vor sa porneasca masina. Schimbarile de legislatie vor obliga ca fiecare masina noua sa fie doata cu alcoolmetru care sa permita cursa doar in cazul in care concentratia de alcool depistata nu depaseste limita acceptata de lege pentru tara in care se foloseste masina.

Dispozitivele ar urma sa fie introduse dupa 2020 si pentru soferii amatori. Proiectul mai prevede si folosirea unor martori sonori de cuplare a centurii, in prezent doar pentru scaunul soferului, in viitor si pentru celelalte locuri din masina. Majoritatea automobilelor au deja un astfel de sistem.

Cutia neagra

Un element inedit pe care parlamentarii europeni l-ar vrea introdus pe automobilele noi vandute incepand cu 2020 ar fi asa-numitele “cutii negre”, inregistratoare ale unor parametri ai masinii asemanatoare cu cele folosite pe avioane. Cutiile negre ar fi cruciale in stabilirea motivelor pentru care s-a produs un accident si pentru gasirea vinovatului. Unii producatori ofera un fel de inregistratoare pe masinile noi pe care le vand, insa datele nu sunt accesibile autoritatilor sau sunt stranse intr-o maniera incompleta. Expertii europeni sunt de parere ca este necesara o legislatie unitara care sa introduca si obligativitatea inregistrarii unor imagini atata vreme cat pe masini exista camere HD, dar mai ales in perspectiva automobilului autonom.

Avantaje

  1. Siguranta rutiera sporita
  2. Reducerea drastica a accidentelor
  3. Un pas important catre masinile autonome

Dezavantaje

  • Masini noi mai scumpe decat in prezent
  • Control mai putin asurpa automobilului propriu
  • Costuri suplimentare de reparatii si intretinere
  • 25.500 de morti la nivelul UE in accidente de circulatie, din care 1.900 doar in Romania
  • 2020, anul din care s-ar putea schimba radical legislatia UE in domeniul auto
  • Pentru sistemele de siguranta pe care UE si le doreste pe masini este necesara implementarea de senzori radar, laser si a unor camere video HD
  • Din 2020, masina s-ar putea sa nu mai porneasca daca soferul a baut o bere

Toate detaliile au fost luate de pe website-ul Jurnalul.ro cu scop de a informa